Europa,  Malta

Kościoły na Malcie

Dzień przed wyjazdem, jak wracaliśmy autobusem z Valletty, patrzyłam przez okno i podziwiałam te piękne kościoły. Słoneczko jasno świeciło, migały mi przed oczami widoki kolorowych kamieniczek, barwne balkony, spacerujący ludzie. Przez głowę przeleciała mi myśl, że fajnie byłoby tu zostać jeszcze na miesiąc. Tyle czasu chyba wystarczy, żeby wejść do przynajmniej co drugiego kościoła i poznać choć trochę jego historię. A jest ich na Malcie i Gozo łącznie 359 (313 na Malcie, i 46 na Gozo).

Osobiście najbardziej ujęła mnie historia Kościoła Jajecznego w Mgarr. Pokazuje ona jaka siła i determinacja drzemie w ludziach. Daje świadectwo temu, że nie ma rzeczy niemożliwych.

Kościół Jajeczny – Mgarr

Mój Syn jednak stwierdził, że nie ma się czym zachwycać bo wszystkie kościoły na Malcie wyglądają tak samo. Dwie wieże, dwa zegary i kilku świętych.

A dla mnie każdy jeden jest wyjątkowy. Wyrastają między gęsto usłanymi domami, aż ciężko zrobić im zdjęciem, jakby chciały się schować przed światem. Piękne zdobienie, postacie świętych wykonane z taką precyzją, coś wręcz niesamowitego.

Kościół Wniebowzięcia NMP nazywany Rotundą – Mosta

Kościół Wniebowzięcia NMP – Mosta

Najbardziej imponujący jest kościół w Moście, Wydaje się, że przywołał do siebie figury Wszystkich Świętych. Same jego rozmiary robią wrażenie, góruje nad Maltą.

Mówi się, że, kopuła ta jest widoczna z każdego miejsca na Malcie, dlatego stała się symbolem wyspy. I to jest prawda.

„Za cud uważano […] wydarzenia z Mosty. Znajduje się tam kościół posiadający jedną z największych kopuł w Europie, został zbombardowany podczas II wojny światowej, jednak ładunek okazał się niewypałem. Nikt wówczas nie został ranny a kościół pozostał nietknięty” (* źródło Przewodnik Malta travelbook str. 61).
Kościół Wniebowzięcia NMP – Mosta

Słynny kościół Santa Marija Assunta w Moście został wzniesiony w 1833 r. według projektu George’a Grogneta de Vasse. Budowa trwała 27 lat. Ściany rotundy mają grubość ponad 9 m, aby utrzymać ciężar kopuły.

Wstęp do kościoła kosztuje 2 EUR-o.

Myślę, że warto zatrzymać się w Mości i zobaczyć ten wyjątkowy kościół.

Do Mosty z Mellieha dojedziemy autobusem linii 41 i 42 ( jadącym do Valletty), przystanek nazywa się Rotunda Mosta.

Kościół Naszej Pani Zwycięskiej (Sanctuary of Our Lady of Victory)- Mellieha

Kościół Naszej Pani Zwycięskiej – Mellieha

Nad miastem góruje kościół Naszej Pani Zwycięskiej. Świątynia została wzniesiona w XVI w. przez mieszkańców Mellieha, którzy uczestniczyli w jej budowie.

Sanktuarium zostało pobłogosławione przez papieża Jana Pawła II podczas wizyty na Malcie w maju 1990 roku.

Przed kościołem rozciąga się plac z bardzo urokliwymi kamieniczkami. Są knajpki, można coś zjeść i rozkoszować się widokami.

Mellieha
Mallieha

Mieszkaliśmy w Mellieha, mieliśmy widok z okna na ten piękny kościół.

Do Mellieha z Valletty dojedziemy autobusem linii 41 i 42.

Kościół Jajeczny – Mgarr

Mnie osobiście najbardziej podobał się Kościół Jajeczny w Mgarr. Może po często jest to zasługą panującego tam klimatu. Ludzie są bardzo życzliwi, żyją swoim życiem, nigdzie nie pędzą.

Jak dojeżdżaliśmy do Mgarr, to była bardzo ładna pogoda. Kościół skąpany był cały w promieniach słońca, jakby świecił. Niesamowity widok. Niestety był zamknięty i nie mogliśmy zobaczyć go w środku.

„Intrygująca nazwa kościoła w Mgarrze (Egg Church) związana jest z kształtem jego gigantycznej kopuły i sposobem sfinansowania budowy – ze środków pochodzących ze sprzedaży jaj. Jajka zbierał w latach 30. XX w. co tydzień od swoich parafian charyzmatyczny proboszcz Salmone, który później sam sprzedawał je na targu. Ponoć udało mu się ich zebrać ponad 300 tys. Świątynia stoi na wzniesieniu, skąd roztacza się spektakularne widoki” (* źródło „Malta” ExpressMap strona 91 )

Byliśmy w Mgarr dwa razy i da się zauważyć, ze całe życie toczy się tam wokół właśnie kościoła. Są knajpki, posterunek policji, sklepiki, kawiarenki, stacja paliw, plac zabaw, sklep mięsny.

Kościół Jajeczny – Mgarr

Do Mgarr dojedziemy autobusem linii 101 z Mellieha, lub z Mosty autobusem numer 238.

Kościół św Pawła Rozbitka – Valletta

Kościół św. Pawła Rozbitka – Valletta

„Ten barokowy kościół położony w stolicy Malty zbudowany został przez joannitów według projektu Girolamo Cassara.

Budowę rozpoczęto w 1570 roku ze środków katedralnych. Kościół był przebudowywany w latach 1639 oraz 1679. W 1733 roku został kościołem kolegialnym”. (*źródło Wikipedia)

Udało Nam się uczestniczyć we Mszy Świętej odprawianej w trakcie obchodów święta Rozbicia okrętu św. Pawła na Malcie 10 lutego. Jest to dla Maltańczyków dzień wolny od pracy. Valletta jest wtedy odświętnie ubrana. O godzinie 11-tej odprawiana była uroczysta Masza Święta w Kościele a później honorowe salwy.

Robi to niesamowite wrażenie. Żeby poczuć emocje panujące podczas tej uroczystości trzeba tam być. Nie sposób tego opisać słowami. Czuje się wtedy taką bliskość i jedność panującą między tymi ludźmi.

Do Valletty z Mellieha można dojechać autobusem linii 41, 42, 49 i 250.